چرا گلبولهای سفید به سلولهای بتا در دیابت نوع یک حمله می کنند؟

تحریک سیستم ایمنی به حمله  به سلولهای جزایر لانگرهانس (سلولهای بتا)

براساس تحقیق اخیر در مرکز تحقیقات دیابت جوانان، ژنهای متعددی که در سلولهای بتای پانکراس نیز یافت می شوند ، در ایجاد دیابت نوع 1 موثرند .

یافته های تحقیق اخیر نشان می دهد سلولهای تولید کننده ی انسولین در حمله ی گلبولهای سفید به این سلولها و ایجاد دیابت نوع یک  موثرند.

پرفسور Eizirikمی گوید: گروه تحقیقاتی ما از تکنیک تعیین توالی RNAبرای تعیین تمام انواع RNAهای نسخه برداری شده در سلول استفاده کرد. هدف این کار تهیه ی کاتالوگی از بیش از 15 هزار ژنی است که در سلولهای سالم بتا نسخه برداری می شوند.

 مولکولهای RNAنسخه برداری شده به عنوان ابزاری برای بیان اطلاعات ژنتیکی می باشند.

محققین مشاهده کردند که بسیاری از ژنهای شناخته شده ی مرتبط با دیابت نوع یک درسلولهای بتای انسان نیز یافت می شوند. هنگامیکه این سلولها در معرض سیتوکین ها که بوسیله ی سلولهای سیستم ایمنی تولید میشوند، قرار می گیرند سبب تحریک سلولهای سیستم ایمنی برای حمله به سلولهای جزایر لانگرهانس شده و دیابت نوع یک بروز می کند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که تغییراتی در نحوه ی بیان ساختار ژنتیکی این سلولها مشاهده شده است. این مشاهدات منجر به نتیجه گیری بعدی توسط دانشمندان گردید. دانشمندان نتیجه گیری کردند که سلولهای جزایر خود سبب حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا و شروع دیابت نوع یک می شوند.

به گفته ی دکتر Eizirikبر اساس تحقیقات اخیر بروز دیابت نوع یک درمراحل اولیه نتیجه ی دیالوگ بین سلولهای بتا و سیستم ایمنی است و بر خلاف تصور قبلی سلولهای بتا قربانیان حمله ی سیستم ایمنی نیستند. بدین ترتیب با دید بازتر می توانیم راههای ممکن در ایجاد دیابت نوع یک را شناسایی کنیم. همچنان که بیشتر بروی سلولهای بتا تمرکز یابیم سوالهای بیشتری درمورد راز و رمز ایجاد بیماری بوجود می آید

پرفسور Greensteinمی گوید: آنچه ما در سلولهای بتا می بینیم نسبت به آنچه قبلاً تصور می کردیم میتواند نقش بزرگی درشروع دیابت نوع 1 داشته باشد وتحقیق درمورد آن به درک بهتر عمل  حمله ی سیستم ایمنی کمک می کند.

این تحقیقات برای بنیاد دیابت جوانان بسیار مهم است زیرا آنچه مورد نیاز این بنیاد است تحقیقات بروی بقأ سلولهای بتا وسلامت این سلولها است که نقش اساسی و کلیدی درایجاد پروسه های اولیه ی بیماری دیابت بازی می کنند. علاوه بر این کاتالوگ ژنی تهیه شده دراین تحقیقات در پیشرفت بسیاری از جنبه های تحقیقات بروی دیابت نقش دارد.

منبع:www.diabetesforum.com